Systeem8. Cultuur

Het nieuwe systeem van cultuur is het oude systeem maar dan meer geplaatst in het frame van de participatie-economie.  De basiscultuur betreft een fysieke infrastructuur, in eigendom van de overheid, en een palet aan gesubsidieerde gezelschappen die een gevarieerd cultureel aanbod bieden. Door de invoering van het basisloon en een eigen belastingprofiel voor de culturele sector, zullen de subsidies een andere vorm krijgen, maar zal het totale bedrag naar deze basisvoorziening onveranderd blijven. Het instandhouden van deze basisinfrastructuur is een taak van de overheid.

In een bredere betekenis omvat cultuur alle sociaal-culturele relaties binnen een samenleving wat naast de kunsten ook sport en wetenschap omvat.

Het is een taak van de overheid te zorgen van een gespreid netwerk van sportvoorzieningen en wetenschapsinstituten.

Publieke voorzieningen moeten zo dicht mogelijk bij de burger beschikbaar zijn. In elke wijk hoort een multifunctionele bibliotheek, in elke stad een cultureel centrum en vrijwilligerswerk in de culturele sector kan betaald werk worden. De sociaal-culturele interactie tussen mensen wordt versterkt.

Bovenop de basisvoorziening wordt een nieuwe cultuurparticipatiemarkt opgebouwd. In tegenstelling tot de basisvoorziening, wordt in de cultuurmarkt gebouw en het cultuurbedrijf strikt gescheiden. De overheid biedt een culturele infrastructuur aan van gespecialiseerde accommodaties en multifunctionele gebouwen. De overheid is eigenaar, beheerder en verhuurder van deze infrastructuur.

Welke cultuurspelers de accommodaties gebruiken, is afhankelijk van de cultuurmarkt en de bedrijfsplannen van oude en nieuwe cultuurbedrijven.

De cultuursector speelt een belangrijke rol bij de oplossing voor de sociaal-culturele crisis die is ontstaan met de multiculturele samenleving. Cultuur is de creatieve expressie van cultuuruitingen van individuen of gezelschappen in sport, kunst, media en wetenschappen. Maar cultuur is ook gestolde cultuur. Het is onze (groeps)identiteit, taal, geschiedenis, geloofsuitingen, gebruiken en gewoonten, feesten en nationale helden. Doordat nieuwe culturen in een monoculturele samenleving instromen ontstaan spanningen. Populisten hechten zich aan oude waarden, kosmopolieten benadrukken juist pluralisme en diversiteit.

Toenemende polarisatie dreigt de samenleving te splijten. Een nieuwe, dynamische cultuurmarkt kan een brug slaan tussen de uitersten en de sociale cohesie herstellen.

Er zal een breed scala van cultuurbedrijven ontstaan, die vrij kunnen opereren zonder overheidssubsidies (anders dan eventuele ‘sociale’ huurtarieven), winst maken en eigen culturele producten aanbieden. De ‘markt’ voor grote diversiteit in aanbod door concurrentie tussen cultuurbedrijven. De kern van het culturele product is participatie en communicatie. De cultuurmarkt is een participatiemarkt; het gaat om deelname aan cultuur. Elke burger zal kunstenaar, deelnemer en toeschouwer worden.



Notities

Privacy beleid

OK