Systeem5. Klimaatcredits

Het vijfde systeem richt zich op het milieu en werkt vergelijkbaar als het ORA-systeem voor arbeid: het verdeelt klimaatgebruiksrechten. Alle burgers en bedrijven krijgen koolstofcredits1 (CC) en vervoerscredits (KmC) en bedrijven die de fysieke ruimte bewerken of veranderen ontvangen daarnaast stikstofcredits (NC) op speciale digitale rekeningen. Deze credits zijn verhandelbaar en hebben als doel de CO2- en stikstofuitstoot snel te verminderen en de ongelijkheid in de samenleving te verkleinen.

Koolstofcredits worden afgerekend bij de energierekening, de benzinepomp of de elektrische oplader en de slagerij. Bij elke transactie worden je bank- en CC-rekening beide gedebiteerd.

Mensen met een tekort aan CC kunnen op de CC-beurs credits kopen van mensen met een overschot. Deze beurs is gereguleerd en blokkeert handelsacties van burgers als hun basisvoorziening ‘energie’ in gevaar komt.

Ten aanzien van stikstof, bepaalt de overheid jaarlijks de stikstofruimte per sector en verdeelt de credits, die verhandeld mogen worden op een gereguleerde beurs per sector.

Vervoerscredits (Kmh) worden jaarlijks uitgegeven aan burgers en bedrijven op basis van de vervoerscapaciteit van de infrastructuur. Een vervoersrecht geeft recht op een bepaalde afstand in een bepaalde tijd. Auto's en vliegtuigen krijgen check-in/check-uit sensoren, en het verbruik wordt automatisch van je Kmh-rekening afgeschreven.

Auto's zonder registratie-toestel mogen niet op Kmh-plichtige wegen rijden. Als je onvoldoende saldo hebt, krijg je een bekeuring. Deel je de auto, dan wordt het verbruik gedeeld. Kmh's kunnen verhandeld worden op een openbare beurs. Bedrijven hebben een eigen sectorbeurs. Vraag en aanbod bepalen de prijs van de Kmh's.

Vervoerscredits zijn niet hetzelfde als rekeningrijden, want eerst wordt de maximum vervoerscapaciteit vastgesteld en vervolgens verdeeld. Er wordt wel een gebruiksheffing geheven over de verbruikte Kmh. Infrastructuur blijft staatseigendom. Het is niet wenselijk beheer en onderhoud aan de markt uit te besteden.

In het antropoceen waarin mens en Aarde elkaar fundamenteel beïnvloeden zijn klimaatcredits een onvermijdelijk en noodzakelijk regelsysteem om het gedrag van mensen te wijzigen. Zo zorgen we voor een eerlijke verdeling van milieuverantwoordelijkheden en stimuleren we duurzame keuzes, waardoor we samen bijdragen aan een betere wereld.



Notities

  1. Toen Barbara Baarsma in augustus 2022 een voorstel voor een verhandelbaar CO2 budget voor burgers en bedrijven opperde, kreeg ze een golf van kritiek over haar heen. Maar, in de juiste context geplaatst,  en met de juiste praktische invulling is het idee een effectief instrument om de klimaatdoelen te halen. Overigens was In een interview met de Correspondent te beluisteren dat Barbara Baarsma verdeling slechts een second best oplossing vindt; de beste oplossing is volgens haar beprijzing.


Privacy beleid

OK